Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ženy a reklama

22. 1. 2009

Ženy a reklama

Na nedávno proběhlé konferenci Gender a marketing zaznělo, že v reklamách ženy často bývají krásnější než ideál, jaký si vůbec dokážeme představit. To pak vede k tomu, že zejména mladé dívky usilují o to, aby se s uvedeným reklamním ideálem ztotožnily. Poruchy příjmu potravy, komplexy plynoucí z pocitů nedokonalosti, to často vede k velkým psychickým problémům. Právě to jsou ony negativní dopady této formy propagace. Podle )účastnic konference je nezbytné najít způsob, jak škody napáchané reklamním průmyslem eliminovat a zasadit se o to, aby se přestalo pracovat s nezdravě vytvořeným ideálem krásy a se stereotypy. Ukázalo se, že už i odpovědné úřady se proti podobným trendům bouří. Značka Dove přišla v letošním roce s Kampaní za skutečnou krásu – ve spotech se neobjevovaly žádné vyumělkované modelky, nýbrž ženy ve své přirozené kráse, včetně nedostatků. Výsledek? Kampaň byla oceněna prestižní cenou, což dokládá, že reklamní špičky nový trend při zobrazování žen přivítaly. Prodejní výsledky této značky ale nepřinesly žádný výraznější efekt, ačkoliv se to očekávalo. Jako argument se často uvádí, že česká veřejnost ještě není připravena na změnu. Může za tím však být mnohem jednodušší důvod a ten souvisí se značkou. Pokud spotřebitelka nemá dobrou zkušenost s určitým výrobkem nebo je spokojena s tím, jež aktuálně užívá, nemá žádný důvod svou oblíbenou značku měnit, a to ani na základě reklamy, která vyvrací zažité stereotypy. Generální ředitelka jedné reklamní agentury uvedla, že před dvaceti lety reklama prezentovala ženy jako hloupé puťky. Reklamní tvůrci tak tvrdili, že ženu tehdejší doby nezajímalo nic jiného než péče o děti, manžela a domácnost. Dnes je situace přece jen o poznání lepší, i když detailnější pohled na stávající reklamní spoty nás dovede k jednoznačnému závěru: stále v nich dominují ženy, a to i jako ony puťky. Obchodníci se navíc na ženy začali obracet jako na novou cílovou skupinu, neboť právě ženy realizují většinu nákupů. Určité běžně užívané výrobky se navíc začaly přizpůsobovat právě ženským potřebám, např. auta či mobilní telefony. Ženy ale často propagují naprosto všechny výrobky, tedy od domácích spotřebičů, pracích prášků, až po alkohol, kosmetiku, horolezecké výrobky, auta apod. Mnohdy marně hledáme přímou souvislost mezi tím, jak žena vypadá a výrobkem, který propaguje. Nahé ženské tělo se stává standardem. Poslední dobou se ale začaly objevovat reklamy, v nichž se role obrátily. Muži se starají o děti, nakupují, vaří, perou, žehlí, … Některé spoty se tak snaží stereotypy vyvrátit.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář